fredag 9. oktober 2015

Step by Step Snowman

Heisan Alle Sammen <3

Føst så vil jeg gjerne starte med å beklage alle problemene som oppsto i går, til dere som var å besøkte bloggen min. 

Det som sjedde var at noen har vert inne på bloggen, å slettet bildene fra 45 blogposter. Når de gjorde det, forsvant bildene ikke bare fra denne bloggen, men Maja Design, TreL.no, Noor Design og kaBoks bloggen også. 

Når jeg oppdaget dette, ble jeg svert svert sint og forbannet, og startet jobben med å laste opp omtrent 700 bilder, og plassere dem i ett blogginnlegg omgangen. Etter flere timer med jobbing, er alle bloggpostene komplette. Å jeg kan skrive det innlegge som jeg egentli skulle skrive i går.

Jeg har laget en steg for steg på hvordan du kan sette sammen en snømann. 
Denne snømannen kan du ha stående som pynt, eller du kan henge dem opp på juletreet. Uansett så er mulighetene mange. 

  
I dag blogger jeg for Gode Minner, og forklaringen står under vært bilde :-)
(Å på grunna av feil instilling på kameraet, er steg for steg bildene i svart og hvitt)


TRINN 1 <3


Det du starter med først er å stanse ut 16 rundinger i to størrelser av samme mønsterark. 



 


TRINN 2 <3


Så tar jeg to og to og limer sammen, slik at jeg sitter igjen med 8 rundinger til kroppen og 8 rundinger til hodet. 

Da får du lik mønster runt hele snømannen.


TRINN 3 <3 


På to av sirklene, bruker du en saks å klipper omtrent til mitten.
Ta å tre dem inn i værandre, for å se om de går i kant i kant oppe å nede.
Det skal ikke være slik at den ene sirkelen er lengre opp enn den andre.


TRINN 4 <3 

 
På de to som du har klippet i, tar du lim på begge sidene, på begge sirklene, før du trer dem sammen.


TRINN 5 <3


Når du har plassert dem inni værande, slik som på bildet, kan det hende du må plassere litt lim under på endene. Dette for at det skal sitte orntlig fast. 

Juster den så, slik at det ser ut som den har like stor avstand i vær av de fire rommene. Sett den så til tørk. 


TRINN 6 <3


På fire av de andre sirklene, skal du brette dem i to på mitten. 
Bruk en bonefolder (slik som på bildet), og press ned over bretten. 
Dette gjør du for at det skal bli orntlig flat.


TRINN 7 <3 


De to siste sirklene, klipper du i to på mitten, slik som jeg har gjort på bildet.


TRINN 8 <3 

 Så tar du lim på den lengste siden, på vær av de fire delene.


TRINN 9 <3 


 Så fester du den halve sirkelen, inni den sirkelen som du har brettet i to, slik som på bildet. La dette tørke litt.


TRINN 10 <3 


Når den halve sirkelen er tørket, tar du lim på baksiden.
Nå skal du feste vær og en av de fire delene, i vær og en av de rommene på de to sirklene du har tredd sammen. 


TRINN 11 <3


Når du har gjort det, får du en rund ball, slik den jeg holder mellom fingrene. 
Mens ballen tørker, kan det være lurt å justere sidene, slik at du får lik mellomrom, runt hele kroppen på snømannen.

Du gjentar trinn 2 - 11 når du setter sammen hodet også.


TRINN 12 <3 


Nå skal du lime hode oppå kropp.
Her kan du bruke limpistol, jeg har brukt lim å da tar det litt lengre tid før det tørker. 

Mens snømannen tørker, kan det være lurt at den står nedi noe som er hult, som ett eggeglass, da ruller den ikke av gårde ;-)


TRINN 13 <3 


Nå går du over med snø. Da kan det være lurt å bruke en q-tips når du skal påføre. Da tar du på snø på alle kantene på hode og kroppen på snømannen og litt inni mellom også.

Siden jeg er tom for snø, har jeg brukt gesso. Det blir ikke det flotte vinterlige resultatet med gesso, som det blir med snø.

Så jeg vil anbefale denne:
 Dette er Ekte snø på boks, som gir en silkemyk efekt og når det tørker, så ser det ut som ekte snø <3 Jeg bare elsker det produktet.

 


TRINN 14 <3 


Nå skal vi lage hatten til snømannen

Du tar en rund dies, og tegner runt ytterkanten til diesen, så klipper du den ut.


TRINN 15


For å få en slik hatt som på bildet, må du gjøre slik:

Du tar en saks og klipper vekk noe av det som er i mitten av sirkelen du nettopp klippet ut. Dette for at hatten skal gå ned på hodet til snømannen og ikke bare blir liggende på toppen.

Så tar du ett smalt rektangel og snurer runt, og limer endene sammen, slik at de overlapper. Her må du huske på at den skal være inni den sirkelen du har klippet.

Så klipper du en sirkel som kan være på toppen av hatten og limer den fast.

Til hatten har jeg brukt ett grønt ark fra Pion sin egen serie med kartong.
Arket heter Palette - Green 2



Når hatten er ferdig, limer du den litt på snei oppå hodet til snømannen.


TRINN 16


Alle snømanner har "knapper" på magen. I virkligheten bruker vi steiner. 
Jeg har brukt små issipor kuler. Men du kan bruke andre ting også, som perler :-)


TRINN 17 <3


Runt snømannen, fester du ett skjærf, der hode og kroppen møtes.
Du kan klippe endene inn på skrå, slik som jeg har gjort på bildet.

Dette er silkebånd som er 1cm brei, og du finner det her.


TRINN 18 <3



Det siste som skal festes på snømannen er armene. 
Det du gjør er at du går ut til nermeste tre i hagen og klipper av noen kvister.

Når du kommer inn justerer du kvistene med ei tang, slik at du ender opp med armer, slik som på bildet.


TRINN 19 <3
FERDIG 



Da er snømennene ferdig. 

Som du ser så har jeg laget en mindre variant også.
Mønsterarket på denne er hentet i fra samme Pion serie som den andre, og heter All in a row.
Hatten er også laget med kartong fra serien til pion og heter Beige 1.


Dette er ikke første gangen jeg lager snømann, jeg har laget to ganger tidligere:

Advenskalender til en spesiell venn <3
Her ser dere hva jeg mener med riktig snø.






Vinterlek I snø <3

 


Og med denne teknikken kan du lage mye forskjellig, slik som 
jordbær ;-)

Strawberry Kisses <3

 


Kaktuser <3
Autumn's Colors


 

Da har dere fått en steg for steg på snømennene og inspirasjon til andre prosjekter. Titt innom bloggen min i morgen, da viser jeg dere noen gresskar, der jeg har brukt den samme teknikken. 


Klem fra DT Silje Kristin <3  

11 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du deler. Den med kaktusen har jeg studert flere ganger, og tenkt at det var noe du hadde kjøpt ferdig, vart så glad nå, for nå kan jeg prøve å lage noe lignende selv.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggeli Anita :-D ja de er nok laget for hånd og bare hyggelig <3

      Slett
  2. Så trasi at nån virkelig kan få sæ t å slette bildan dine. Rett og slett dårlig gjort. D e nu bra at du har fått ordna d. Super steg for steg du dele med oss. Ska jaggu mæ prøve mæ på e her når æ får tid :-) God helg og goklæm t dæ :-) xx Mona

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det hva ikke noe kjekt å oppdage det, å jeg var ganske langt nede en stund. Men heldivis så er alt i orden nå da ;-) Ja det må du gjør, gleda mæ tell å se bilde :-)

      Slett
  3. Utrolig søte snømenner! Takk for inspirasjonen, dette vil jeg nok prøver meg på! klem Helga :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du likte dem :-) Gleder meg til å se bilde :-)

      Slett
  4. gorgeous, you always make such beautiful things

    SvarSlett

Thank you for your kind comments. I love reading them and they make my heart sing <3