lørdag 10. oktober 2015

Happy Halloween

Knask eller Knep Alle Sammen ;-) 

 Klokken er 02:22, vinden uler og det er helt mørkt på utsiden.
Temperaturen synker raskt og en svart katt går over veien. 
Det knirker i veggene og skyggene forestiller grusomme monstre.
I hjørne spinner en edderkopp sitt nett og under senga er det noen som venter.
Det er snart Halloween og jeg er inspirert. 

Som dere sikkert har skjønt så handler dette innlegge om 31 oktober, som er allehelgensaften. Dette er en stor feiring i dagens USA, men tradisjonen  stammer så langt som tilbake til år 749 hos pavene. På 1600 - tallet var Halloween stort i England, før den på 1900-tallet slo røtter i USA. På 2000 tallet er det stadig flere og flere som kaster seg på bølgen, men ingen ting slår amrikanerne. 

Halloween står for "All Hallows Eve", direkte oversatt til norsk betyr det "Alle Helliges Kveld". Selve dagen er en stor minnefest i den Katolske kirke for Helgner og Martyrer, som ikke har en egen dag i kalenderen.
I dag symboliserer vi denne dagen med gjenstander som vi forbinner med døden, de levende døde, svart magi og mystiske monstre. 
Vi pynter alt fra oss selv til hele hus med "figurer" som er typisk for denne dagen. Hekser, Skjellet, Svarte Katter, Zombier, Demoner, Jeveler, Edderkopper, Flaggermuser... Listen er lang. 

Siden Halloween er en høstlig feiring, er Gresskar, med utskjæringer og fugleskremsel ett klassisk innspill på denne dagen. Dette er fordi dette er symbol for jordbruk og de levende døde.
 Fargene som er typiske er svart og orange. Den svarte fargen betyr natt og mørke makter og den orange, gresskar og markens grøde.

Mitt første Halloween bidrag er ett kort med gresskar og edderkopper.



Jeg har bygget opp ett kort, ved å bruke de nye Halloween arkene fra Papirdesign. Hele kortet er byggd opp med mange 3D puter. 

Arket med spindelvev heter Skrekk og Gru, det med gresskarene på heter Gresskar, begge disse arkene er fra Papridesign sin serie Knask eller Knep.

Alle arkene er svartet med svart stempel fra Distress, forutn motivet.



 Helt fremst er ett motiv som er hentet fra ett mønsterark fra Authentique. 
Runt motivet har jeg brukt fire ulike distress, for å oppnå den rette fargen runt.

Fuler, gravsteiner og flaggermus, er tegnet over med Zig svart glitterpen. 



Bokstavene som er på kortet har jeg gjort svartere med Wink of Stella metallic og brush.



På den ene siden har jeg festen en stor mørk orange knapp, i gjennom den har jeg laget en dobbel sløyfe med to ulike oransje farge som er gjort mørkere. 
Jeg valgte å bruke knappen for å tilføre noe uvanlig på ett halloween prosjekt. 

Her ser du også naglene som er i hjørnene. 



På motsatt side har jeg flere blomster som er svertet, for å få en mørkere farge. Her er det en lett blanding mellom Wild Orchids og Papirdesign. Ser du etter vil du se at over blomsterne er det ett tynt lag med spindelvev og en edderkopp. 
Personlig så synes jeg den lille edderkoppen er prikken over i'en, en morsom effekt til prosjektet mitt.



Siden gresskar er ett av symbolene til Halloween, så bestemte jeg meg på forhånd for å lage to gresskar. 

For å få den rette fargen på gresskarene har jeg brukt flere runder med ulike Distress mini, alle fargene i orange toner. Før jeg startet forvanlingen, har jeg stanset sirklene i en kraft kartong.
(På grunn av sterk vind, var ikke disse lett å fotografere)



Jeg bestemte meg for å kle gresskarene med hekse hatter. Begge hattene er laget med mønsterark fra Knask eller knep serien. På vær og en av hattene har jeg brukt spindelvev og limt fast edderkopper. 



Grunn til skjelletet er enkelt, den hører til merke dagen Halloween og så må noen passe på kortet ;-)



Så, blir det knep eller blir det knask, vell... Det gjenstår å se ;-)

Klem fra ei som sover trykt om natten ;-) 


Dette prosjektet er sent inn til disse utfordringene:
This card has been entered into following challenges:


# Inspirasjons Oppgave Halloween 

# Halloween

# Halloween 

# Halloween 

# 34 Get your "Booo" on (Halloween) 

# 11 Halloween / Autumn 

# 127 Halloween 

# 234 Halloween Bingo
The Color Black - Witch  

# 269 BOOO - Riffic 

# Dies

19 kommentarer:

  1. Oh my goodness, this is adorable! Love those black spiders and the die cut Happy Halloween. Thanks for joining us at Dies R Us for the 'Get your "Boo" On' challenge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much <3 And I hope you have a great weekend :-)

      Slett
  2. OH WOW! This is fabulous! Love all the Halloween elements ... perfect scene! Great job! Thanks so much for playing in our ‘GET YOUR “BOO” ON’ challenge at Dies R Us! Please come back again soon!

    Darlene (DRU Blog Leader)
    DIES R US CHALLENGE BLOG
    DAR’S CRAFTY CREATIONS

    SvarSlett
  3. Great project. Thanks for sharing with us. It's spooky and SUPER CUTE. So many great details. I love it!
    Karen
    Really Reasonable Ribbon

    SvarSlett
  4. Fantastisk kult kort og gresskar:-)
    Takk for at du ble med på utfordringen til Papirdesign.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Whoops.. forgot to add..thank you for joining us at The Shabby Tea Room!

      Slett
  6. Stilig halloween-kort og kjempekule hekse-gresskar.
    Tusen takk for at du deltar hos Papirdesign.

    Hege

    SvarSlett
  7. Wonderful creation and beautiful design! I love vintage style!
    Thank-you for joining us at the Crafts Galore Encore Challenge "Make a card or Halloween".
    Ileanaxx

    SvarSlett
  8. What a great Halloween project, Silja! Love the little pumpkins with witch hat and spiders. Great how you put your creations into the spotlight. Thank you so much for joining us at Noor! Design UK challenges.
    Karina DT

    SvarSlett

Thank you for your kind comments. I love reading them and they make my heart sing <3