lørdag 24. oktober 2015

Step by Step a Christmas Carol Album

Riktig God Helg Alle Sammen <3 

I dag regner det virkeli her nord, temperaturen er ikke noe å skryte av og jeg vil helst sitte under dynen og kose meg med en varm kopp te. 

Da passer det jo veldig bra at jeg skal skrive en steg for steg til dere, på hvordan dere kan lage ett mini album. Jeg er trykt under dynen, regnet faller tungt, jeg skriver ett innlegg for Gode Minner og Tekoppen min står på bordet. En herlig avslappet lørdag for min del <3 



Når det kommer til steg for steg, er ikke det like lett å lage bestandig, spesielt ikke når det er første gangen man gjør det man skal lage en bilde forklaring til. 
Underveis er det noen plasser det står tips i forhold til hva bildet viser.
Forklaringen står under vært bilde og ønsker du større og klarere bilder, er det bare og trykke på bildet, så blir det større.

Lykke Til <3 


TRINN 1:


Når du skal lage dette albumet. Starter du med den tykke kartongen først.
Dette er sidene til rammen til albumet. Du trenger ett stykke tykk kartong som er 13cm høyt og 30cm langt. 
Dette er målene du skal skjære til, og du trenger en av vær:

13 x 6,5 cm
13 x 3,6 cm
13 x 8 cm
13 x 3 cm (forandre denne til 13 x 3,6)
13 x 5 cm

TIPS: Når du skjærer til kartongen er det veldig viktig at denne kartongen ikke blir skeiv. Når jeg gjorde det, ble noen av mine litt lengre enn andre. Derfor MÅ man være nøye.



TRINN 2:


 Nå skjærer du til den kartongen sidene skal tapes til. 
Jeg har brukt en Bazzill som heter Smooth Straw, dette er craft katong. 
Å den er ikke slik som på bildet.

Målene på denne skal være:
15 x 30 cm 


TRINN 3:


På de kartong bitene som du kuttet ut først, fester du nå dobbelsidig tape på.
Slik som på bildet. Jeg har brukt Scor - Tape, som er meget sterk å lett å bruke.


TRINN 4:


Nå fester du kartong bitene oppå craft kartongen. Her er det veldig viktig at du får 0,5cm i mellom vær og en av delene, rammen rundt er det ca 1cm.


TRINN 5:


Nå bruker du en saks, å klipper av hjørnene. MEN du må ikke klippe av helt inntil, for da synes kartongen når du har limt sidene på den tykke kartongen. 


TRINN 6:



Når du har limt kartongen på plass, bruker du en bonefolder for å markere kartongen rundt de tykke kartong bitene. Dette gjør det mye lettere når du skal lime dem fast.



TRINN 7:


Helt ytterst, på de to lange sidene har du på lim, så bretter du opp den tynne kartongen og limer den fast.

TIPS: På bildet ser du at jeg bare har lim på den tykke kartongen. MEN ha i den lille gropen også. Når du limer fast sidene, bruk så bonefolderen til hjelp, fordi det kan være litt vanskelig i begynnelsen å få det til å sitte. Husk at du også må bruke bonefolderen nedi gropene, slik at kartongen former seg.


TRINN 8:


Før du limer fast de små endene, bretter du litt i kartongen slik som på bildet.
Dette er for å få markert alle sidene. 


TRINN 9:


Når alle flippene som var utenfor er limt fast oppå den tykke kartongen, skal du sitte igjen med en bit, lik den på bildet. 


TRINN 10:


Nå fester du dobbelsidig tape på den tykke kartongen.


TRINN 11:


Nå skjærer du til den kartongen som skal være oppå, å inni selve albumet. 

Det er svert viktig at du gjør dette, før du tar av tapen på det du gjorde i trinn 10, dette er fordi når du skal feste denne på trinn 12, skal du bruke lim nedi gropene.

Jeg har brukt en craft kartong fra Bazzill som er en anelse lysere farge enn den jeg brukte i sted.

Målene er:
28 x 12,8 cm

Jeg har valgt å sverte alle sider, alle delene med Distress mini Ink Valnut Stain, på hele albumet.


TRINN 12:


Nå går du tilbake til det som blir sidene til albumet. 
Ta av plasten som er over tapen og ha lim nedi gropene, slik som på bildet.
HER er det VIKTIG at du bruker bonefolderen som ett hjelpemiddel når du gjør dette, da oppnår man ett godt resultat og man unngår luftlommer som kan oppstå.


TRINN 13:


Slik ser det ut når kartongen er på plass. 
Svert så runt inni, slik som på bildet.



TRINN 14:


Svert så på utsiden, jeg har valgt å sverte langs sidene, som på bildet.
Gjør du det, kan det være lurt å brette litt på sidene, for å oppnå best resultat. 



TRINN 15:


Nå kutter du til de mønsterarkene som du vil ha inni og på utsiden.

Jeg har valgt å bruke ett ark fra PION sin serie, Christmas in Norway.
Arket heter Church, og jeg har brukt fremsiden og baksiden av arket både på sidene inni albumet og uten på. 

På utsiden, som du ser på bildet, har jeg brukt frem og bakside.
Målene jeg har brukt er:
27,7 x 12,9 cm
27 x 12,1 cm

TIPS: Når du fester disse to sidene, er det kjempe viktig at du fester arkene med lim eller dekke hele siden med dobbelsidig tape. Dette er fordi, når du folder albumet utover, vil du få luftlommer som synes veldig, der mønsterarket ikke er festet. dette er ikke pent overhode. 

Så bruker du ett lim, må du passe på å bruke ett lim som ikke synes igjennom arket. PION har tynne ark. Så jeg har brukt Ranger Glossy Accents på det arket som er innerst og LIMT litt og litt, fordi dette er ett lim som tørker veldig raskt på papir. På det arket som er ytterst, har jeg brukt dobbelsidig tape over det hele. Dette har jeg gjort for å oppnå best resultat. 

Inni albumet, har jeg brukt den siden med kirken på.
Målene jeg har brukt er: 
27,4 x 12,6

Mønsterarket har jeg limt fast med det samme limet som på utsiden, men i gropene har jeg brukt litt ekstra og jeg har festet det litt etter litt. 


TRINN 16:


Nå starter du på sidene som skal være inni.
Jeg har valgt en brun craft kartong fra Bazzill med dotter på. 
Vil du ha mindre kontraster, kan du bruke samme kartong som du brukte på lang siden inni. 

For å lage sidene i albummet, trenger du 6 stykk kartong biter som måler:
15,9 x 12 cm

Disse preger du på vær side på 7,7cm
Da vil du få en bit på midten som er 0,5 cm. 
Slik som på bildet. 

Etter pregingen går du over dem med en bonefolder for å få dem bedre frem.
Dette gjør at neste trinn blir lettere.



TRINN 17:



Denne delen er litt vanskelig å forklare. 

Men du skal lime sidene sammen. siden jeg har en veldig kraftig kartong, kan jeg bruke lim. Hvis du går for en tynnere variant, anbefaler jeg dobbelsidig tape.

Det du gjør er at du limer sidene sammen, ved å ha lim på utsiden av vær side. Du har på lim, tar en av sidene og limer den fast. Det skal se ut som ett trekkspill til slutt. Du har åpning, så kommer ryggen til den som er åpningen på den andre siden, så en ny åpning. 

Tror det nederste bildet kan forklare bedre hva jeg mener, enn hva jeg skriver.
Håper jeg ;-)



TRINN 18:


Slik skal den se ut, når sidene er limt sammen. 
Her har jeg svertet inni alle sidene.
Når du gjør det slik jeg har gjort vil du til sammen ha 12 sider som skal dekorere, fordelt på to sider.


TRINN 19:


Denne limer du så fast på innsiden i midten, slik som jeg gjør på bildet.

TIPS: Før du limer denne fast, burde du tenke på om du vil ha bånd som kommer opp under på vær side, slik at du kan holde sidene fast med en sløyfe. 
HUSK at du må lime disse fast før du limer fast sidene.



TRINN 20:
Du er ferdig med albumet og kan kose deg med pyntingen.



På utsiden av albumet har jeg valgt å feste den med ett tynt bånd
og noen lekre papirblomster fra Prima.

A Victorian Xmas, Twelft Nigth <3 



A Victorian Xmas, Christmas Eve <3



Etter min mening er disse blomsterne så perfekte at man kan ha dem på alle de ulike jule prosjekter man måtte lage <3 



Når man åpner opp sløyfen, vil du finne flere ulike detaljer. 
Fremst på albumet har jeg brukt litt av ett ark fra PION sin serie, 
Christmas in Norway og arket heter, 6x6 Clear the Way.

Oppå hjørnene har jeg brukt nagler fra Tim Holtz.
Mens inni selve albumet, på sidene, har jeg brukt brune halvperler fra Staz.

Alle sidene er festet sammen med en sløyfe. Her har jeg brukt det samme båndet som på utsiden.




På den ene siden har jeg brukt små klistremerker med bokstaver.
Disse er svertet og lager setningen:
A CHRISTMAS CAROL <3




Oppå album sidene, har jeg brukt ett rundt stempel fra kaBoks, med teksten:
Må ikke åpnes før julaften




Drar man ut sidene, har jeg laget to julefortellinger, ved å bruke PION arkene.






På seks av sidene har jeg brukt ett ark med nissemor og nissefar.
Sammen så lager de sin egen lille historie, om hvordan de leverer pakkene <3 

Jeg har brukt to ark på disse seks sidene
De med nissemor og nissefar heter Christmas Carol II
Det andre jeg har brukt, med bjeller og dompaper på, heter 6x6 Bells

Etter å ha skjært disse ut, har jeg festet disse på rød kartong fra PION.

I hjørnene har jeg brukt hvite halvperler fra Staz.



Snur man om på hele albumet, finner man en ny fortelling bare i grønt <3




På de siste seks sidene, har jeg brukt flere ulike mønsterark fra PION sin serie, Christmas in Norway

De tre utklippene med nissene er hentet fra ett ark som heter 6x6 Pionsettia
Her har jeg også brukt den grønne delen på mønsterarket også.

Jeg har seks små motiver som jeg har brukt, disse er hentet fra ett ark som heter 6x6 Santa is Coming. På det samme arket har jeg også brukt den firkanten med tekst på også. Det har jeg brukt under de små motivene. 

I tillegg til de arkene ovenfor har jeg brukt 6x6 Bells og grønn kartong fra PION sin egen serie med Kartong.



Baksiden av albumet ser slikt ut:
Her kan du se hvordan jeg har festet båndet som er rundt, Dette har jeg gjort med lim, etter at jeg hadde surret det rundt 3 ganger og laget en sløyfe.




Nå håpet jeg du ble kjempe inspirert til å lage ditt eget album med julefortellinger i <3 
Alle linkene som er i dette innlegge er linket tilbake til nettbutikken til 
Gode Minner <3


Gjerne Legg igjen en kommentar
I be happy if you leave a comment <3

Klem fra DT Silje Kristin <3 

14 kommentarer:

  1. very beautiful, thanks for the tutorial!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank You so much and welcome <3 Have a great weekend <3

      Slett
  2. A stunning little album!! Thank you for the step by step .. love this!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank You so much <3 and your welcome <3

      Slett
  3. Synes du lager en knakende god forklaring jeg! Og herlig album, med utrolig stilige bilder på innsiden. Det skaper mange ideer hos meg til hvordan jeg selv kan gjøre det.Takk for at du deler :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen Takk Lena <3 gleda mæ tell å se det du trylla frem <3

      Slett
  4. Oh, so pretty! LOVE the flowers you've put together on the top and the sweet fold out pages. Gorgeous!

    SvarSlett
  5. ohhh this is so fine and sweet, you make such beautiful things

    SvarSlett
  6. Hei, dette er eit kjempefint album :-) Trur eg må prøve meg...kan eg spøøre kva kartong du bruker inni, kvar du kjøper den og kvar kjøper du bazzillen med dotter - den ser kjempefin ut :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei May Britt <3

      karongen inni er gammel trur jeg, men kan tenke meg til at Bikuben har den. det samme går nok for kartongen med dotter.

      Slett

Thank you for your kind comments. I love reading them and they make my heart sing <3