tirsdag 1. desember 2015

Steg for Steg - Pakkelapper til Adventskalenderen

Hei Alle Sammen <3 

Tenk at vi er i gang med desember månden og i dag er det endelig blitt Første Desember <3 For mange betyr det at nå begynner juleforberedelsene for fult, julegaver skal handles inn, de skal pakkes og litt nermere jul skal de også gis ut til liten og stor, venner og familie <3 

For noen har de 24 dagene frem til julaften en helt anen betydning, for noen er dette starten på flere gleder og forventninger, en spennende reise som ender med den største gaven på den 24 Desember, selveste julaften <3 
Jeg snakker da om den berømmelige adventskalenderen <3

Jeg har en lille søster som betyr utrulig mye for meg.
Hun har en fantastisk personlighet, får deg alltid til å le, tenke på ting som er posetivft når du har en dårlig dag og hun klarer å overtale meg til det meste. 
Hun bryr seg om andre mennesker og hun har en egen tedens til å vise enorm omtanke for alle og ikke bare vi som kjenner henne <3 
Søsteren min er 21 år (herlighet), hun heter Jeanette og er en av de fineste menneskene jeg vet om <3 



Så i år, har jeg bestemt meg for å lage en adventskalender til henne og hva er vel bedre enn å lage denne kalenderen med produkter fra kaBoks og i en steg for steg forklaring med bilder ;-)


På grunn av lyset som er nå for tiden, er det ikke veldig lett å ta gode bilder av prosjektet.

Denne forklaringen kommer i svart / hvitt. 
Forklaringen står under vært bilde <3


TRINN EN:


Det jeg har startet med er selve diesen. 
Dette er ett sett med totalt 6 dies, tre som forestiller selve lappene, men også oppi settet er det en rund dies som lager hull i lappene og to dieser med ordene Til og Fra. 

Det er også denne som er i dagens luke på kaBoks sin facebook side og du finner den HER :-) 


TRINN TO: 


På bildet ser du at jeg har funnet mønsterarkene jeg skal bruke. Alle arkene jeg har valgt er hentet fra Maja Design sin serie Vintage winter. 

Jeg har målt opp alle firkantene først, slik at stansingen går fortere. 
For å lage 24 lapper, trenger du 2 mønsterark til den største diesen og ett mønsterark til vær og en av de andre størrelsene.


TRINN TRE:


Før jeg setter sammen tagsene, tar jeg og sverter dem først.

Det som er så fint med diesen er at du har ett mønster nest ytterst som lager små hul hele veien rundt, som en ekstra ramme. Når du sverter kantene gir dette en veldig fin effekt og resultatet blir herlig.

Jeg har svertet med Distress Ink Mini - Ground Espresso.


TRINN FIRE:


Jeg har bygget opp mine merkelapper med 3D puter. Så under de to minste størrelsene har jeg festet 4 3D puter, dette er for å få en pakkelapp med litt høyde og effekt.


TRINN FEM:


Her ser du hvordan det blir, når du får plassert dem oppå værandre. Når jeg har bygget dem opp, så har jeg festet dem på midten. 


TRINN SEKS:


For å få litt mer vinter følelse over tagsene, har jeg brukt true snow (Det er snø på boks, fantastisk) og glitter.

Jeg har tatt snø på fingeren for å så ha snø på tagsene, ikke over det hele med litt oppover fra venstre nederst hjørne, litt over alle tre tagsene og det samme fra høyre øverst hjørne. Når jeg har hat på snø, har jeg strødd glitter over. 

Resultatet et nydelig.


TRINN SYV:



Alle pakkelapper må ha nummer på, det er for å markere den stigende forventingen som skal bygges opp under hele desember. 


Først har jeg stanset ut nummerne i hvit mosegummi for at de skal poppe mere ut på tagsene. Etterpå stanset jeg tallene ut med mønsterpapir og limte på vær og ett tal oppå ett tall stanset ut av mosegummi. 


TRINN ÅTTE:



Jeg har stanset ut 48 snøfnugg i ett brunt mønsterark fra Maja Design sin kolleksjon Vintage Winter. 

For å få snø å glitter på dem, slik du ser på bildet har jeg brukt en bonefolder, tatt litt True Snow på den, og strøket den over en og en snøfnugg. 

Her er det lurt å ha Snøfnuggen liggende på ett papir, dekk den med ett tytt lag med True Snow, bruk en pinsett for å få den opp fra arket og dypp den i glitter. 
Det som skjer er at snøen som kommer i de små hullene til snøfnuggene, blir liggende igjen og du får en snøfnugg med alle de flotte nydelige detaljene. Det som ligger igjen på papiret, kan du skrape av og smøre det på neste snøfnugg. 


TRINN NI:
FERDIG



Ser du på bildene nå er jeg ferdig med pakke lappene. 
Det som har skjedd er at jeg har brukt en tang som lager hull på alle lappene, jeg har festet brun vokstråd i alle sammen. Snøfnuggene har jeg festet på med lim og tallene er limt fast.

TIPS: Vil du ha litt mer liv i snøfnuggene kan du bøye litt i dem, de tåler det og gjør du det før de stivner (når snøen har tørket, holder de seg på plass under hele desember uten å falle ned :-) 




Men, lille søsteren min holder jo ikke på med scrapbooking, så i hennes poser finner du ikke kongler, valnøtter eller anet stæsj. 
Men det er en liten hemlighet, som bare Jeanette skal få vite ;-) 


Ønsker dere en flott Adventstid <3

Klem fra DT Silje Kristin <3 


Dette prosjektet er sent inn til disse utfordringene:
This card has been entered into following challenges:

6 kommentarer:

  1. Silje, these advent tags are absolutely AMAZING! Even with the neutral colors, which I love, they are so festive with those glittery snowflakes (another favorite of mine)! I have been lurking around your blog since I saw your winter scene decorations on Anything But Cute, but must put myself on your followers list! A random look here and there on your blog has my jaw on the floor and inspired beyond words! Just not enough to comment on everything I've looked at. I must say my favorite is your accordion album! Your work is incredible! And you are so lucky to have Jeanette! Big hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sara :-)
      I just love your words, and I am so happy that you whant to follow my blog <3 I hope you have a great christmas with your family and friends <3

      Slett
  2. What a beautiful project and I'm sure that your sister Jeanette will love it!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much <3 She did, and I told her that I wil use the same tags nexst year :-)

      Slett

Thank you for your kind comments. I love reading them and they make my heart sing <3